پیامدهای شیوع کرونا بر مشکلات معیشتی جامعه-راهبرد معاصر
منیره افتخاری‌نیا، رییس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

پیامدهای شیوع کرونا بر مشکلات معیشتی جامعه

منیره افتخاری‌نیا، رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگویی پیرامون مشکلات امنیت غذایی در استان‌های محروم گفت: «شیوع کووید۱۹ شرایط را از پیش دشوارتر کرده است. توان خرید مردم کاهش یافته و برخی سرپرست‌های خانواده بیکار شده‌اند، همین مسئله موجب گردیده تا شاخص‌های سوتغذیه از جمله لاغری در بین کودکان زیر ۵ سال بالا رود. در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شاخص لاغری افزایش دو برابری داشته است.»
منیره افتخاری نیا؛ رییس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 02
کد خبر: ۱۰۷۰۳۵

پیامدهای شیوع کرونا بر مشکلات معیشتی جامعه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ درد استان‌های محرومی مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی یکی دو تا نیست. شیوع موج کرونا هم در این چند ماه ثابت کرده که می‌تواند ضربه بزرگی به این استان‌ها بزند، ضربه‌ای که هر چند با مداخله سازمان‌های دولتی کمی از شدتش کاسته شده اما هنوز جای کار دارد.


هشدار عدم امنیت غذایی در این دو استان که مدیر کل دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت به آن اذعان نموده، چالش دیگری بود که دردهای این دو استان را بیشتر از قبل کرد. زهرا عبداللهی درباره این شرایط گفته: «کرونا، وضعیت بد اقتصادی، تحریم، خشکسالی و دلایل متعدد دیگر شاخص سوء تغذیه را در برخی از استان‌های محروم ایران دو برابر کرده است. در برخی از استان‌ها همزمان با کرونا و تورم، میزان سوءتغذیه نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است. برای مثال پیش از سال ۹۹ یعنی قبل از شیوع کرونا، میزان لاغری که یکی از شاخص‌های سوءتغذیه کودکان است در سیستان و بلوچستان درحدود شش یا هفت درصد بوده است اما این رقم درحال حاضر به حدود ۱۲ درصد رسیده است.»


زهرا عبداللهی می گوید: «عده‌ای از مردم شغل‌شان را از دست داده‌اند و یا درآمدشان کم شده است. از طرفی تغییرات آب وهوایی و خشکسالی باعث شده است که شهروندان کشور در استان‌های محروم دچار مشکلات سوءتغذیه شوند.»


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: «افزایش ناامنی غذایی که به ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان، کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی که شواهد کمبود آن همیشه در کشور وجود داشته است، خواهد شد.»


به گفته عبداللهی وضعیت استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و خوزستان به لحاظ امنیت غذایی نامطلوب‌تر از نقاط دیگر کشور است و شاخص سوءتغذیه به ویژه میان کودکان در اغلب این استان‌ها در مقایسه با دوره قبل از کرونا تقریبا دو برابر شده است.

 

سوتغذیه، پیش از کرونا هم بود، با کرونا شدت گرفت

به همین بهانه شرایط را از خود استان جویا شدیم. منیره افتخاری نیا، رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفتگو با خبرنگار راهبرد معاصر می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین عللی که باعث خطر امنیت غذایی و سوتغذیه در این استان می‌شود، فقر است. فقر و به مراتب آن نبود کافی مواد غذایی باعث شده تا مردم و به خصوص کودکان زیر ۵ سال به مواد غذایی دسترسی کافی نداشته باشند.»


او می‌گوید: «شیوع بیماری کووید۱۹ شرایط را از قبل دشوارتر کرده است. از پیش از شیوع این بیماری هم این استان درگیر بیماری های دیگری بود که با بروز این بیماری، کار را برای همه سخت تر کرد.»


افتخاری نیا در ادامه به گرانی و تورم گریزی می‌زند و می‌گوید: «توان خرید مردم با توجه به بیکاری عمده سرپرست‌های خانواد، کم شده و سفره مردم روز به روز کوچک تر می‌شود که این تاثیر مستقیم بر افزایش سوتغذیه می‌گذارد.»

 

لزوم مداخله سازمان‌های دولتی و خیرین

افتخاری نیا ادامه داد: «نتایج آمار نشان می‌دهد که شاخص‌های سوغذیه از جمله لاغری در بین کودکان زیر ۵ سال در حال بالا رفتن است. در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شاخص لاغری افزایش دو برابری داشته است.»


او این نکته را هم گفت که البته این استان پیش‌تر هم درگیر سوتغذیه بوده و در این چند ماهه که کرونا شیوع پیدا کرده، این مساله رشد عجیبی پیدا کرده است.


رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تاثیرگذاری سازمان‌های دولتی از جمله رفاه و تامین اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی اشاره می‌کند و می‌گوید: «معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تنهایی قادر به مدیریت سوتغذیه نیست و مابقی سازمان‌های دولتی هم لازم است مداخله کنند. علاوه بر این به کمک خیرین هم نیازمند هستیم تا بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.»


رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: «نزدیک به ۱۴-۱۳ سال کمیته امداد امام خمینی طرحی را برای مادران باردار برای جلوگیری از سوتغذیه اجرا می‌کند اما سبد غذایی که پیش تر برای یک ماه کفاف یک خانواده را می‌داد، در حال حاضر برای فقط چند روز کافی است.»

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار